top of page
blog.jpeg
  • תמונת הסופר/תAyelet Rosenfeld

כלי להעלאת האנרגיה, חיזוק הגוף והנפש - Shinrin Yoku

יער עצים עם דשא ירוק מתחת
יער קריית אתא ליד אלון הגליל

המושג Shinrin Yoku, מגיע מיפנית והתרגום הוא "רחצה ביער" או "להיכנס לאווירת היער”. זו גישה יפנית שמדברת על להיות ביער ולטבול בטבע כאמצעי להעלאת האנרגיה ולקידום בריאות ורווחה. 

הגישה הזו פותחה ביפן בשנות ה-80 כתגובה לעיור הגובר והניתוק מהטבע שחווים אנשים רבים.

רבים מהאוכלוסייה העובדת ביפן דיווחה על עייפות ומתח, שהם גורמי סיכון לדכאון.


הרעיון מאחורי Shinrin Yoku מבוסס על האמונה שלבילוי בטבע, במיוחד באזורים מיוערים, יש השפעה חיובית על הבריאות הפיזית והנפשית של האדם. 

מחקרים מדעיים רבים נערכו מאז כדי לחקור את היתרונות של גישה זו ולהבין את המנגנונים הבסיסיים שלו.

אנשים שחיים ומקיימים אינטראקציה במרחבים ירוקים מדווחים שהם יותר אנרגטיים, עם בריאות כללית טובה ויש להם יותר תחושה של מטרה משמעותית בחיים.

ממצאים מדעיים עדכניים מאירים את מה שבני האדם יודעים באופן אינטואיטיבי: לטבע יש יתרונות גדולים עבור הגוף, המוח והנפש.

מבחינה היסטורית, כבר בשנת 560 לפנה״ס, כורש הגדול מלך פרס, בנה באופן אינטואיטיבי גנים ירוקים שופעים בבירה העירונית הצפופה של פרס לפני 2500 שנה כדי להגביר את בריאות האדם ולקדם תחושת "רוגע" בעיר עמוסה.

הרופא השוויצרי-גרמני מהמאה ה-16, Paracelsus, הכריז: "אמנות הריפוי באה מהטבע, לא מהרופא" . תובנות אלו הובילו את חוקרי Shinrin Yoku לחקור את היתרונות הבריאותיים המודרניים של בני אדם הנחשפים לטבע או למרחבים ירוקים.


מחקרים היום מראים שאנשים שגרים בקירבה לשטחים ירוקים הם בריאים יותר ותוחלת החיים שלהם ארוכה יותר.

מחקר מ 2015 הראה שהמשתתפים שיצאו להליכה של 90 דקות בסביבה טבעית דיווחו על רמות נמוכות יותר של חשיבת יתר והראו פעילות עצבית מופחתת באזור במוח הקשורה לסיכון למחלות נפש בהשוואה לאלה שהיו בסביבה עירונית.

תוצאות אלו מצביעות על כך שאזורים טבעיים נגישים עשויים להיות חיוניים לבריאות הנפש בעולם שלנו שהופך להיות עירוני בקצב מהיר.


איך רוחצים ביער?

פשוט מאוד - ללכת ביער או בשטח ירוק. הליכה נינוחה או פעילויות עדינות בסביבה טבעית, כגון יערות, פארקים או שטחים ירוקים אחרים. ההתמקדות היא בשימוש בכל החושים כדי לחוות ולהתחבר באופן מלא לטבע. 

ביפן יש ממש תרגולים מסוג זה שבהם המשתתפים יכולים מתבוננים בצבעים ובצורות של עצים וצמחים, מאזינים לקולות ציפורים ומים זורמים, שואפים את ריחות היער ונוגעים במרקמים של עלים או קליפות עץ.


שינרין יוקו אינה פעילות גופנית אינטנסיבית, אלא הליכה איטית, הרפיה ותשומת לב. 

זה מעודד אנשים להאט את הקצב, להיות נוכחים ברגע, ולטפח קשר עמוק יותר עם הטבע. 

תרגול זה נעשה לרוב לבד, ומאפשר הרהור עצמי והתבוננות פנימה, אך ביפן ניתן ליהנות ממנו גם בקבוצות עם מדריכים מוסמכים.

בשנים האחרונות, שינרין יוקו צבר פופולריות ברחבי העולם כאשר אנשים מחפשים דרכים להתחבר מחדש לטבע ולשפר את האנרגיה והרווחה שלהם. 


איילת מחבקת עץ סאקויה ענק בפארק סקויה ארה״ב
פארק סאקויה ארה״ב

נמצאו המון יתרונות לתרגול של שינרין יוקו

מחקרים מראים שהבילוי בטבע יכול להפחית מתח, להוריד לחץ דם ולחזק את המערכת החיסונית, לשפר את מצב הרוח, להגביר את המיקוד והיצירתיות ולשפר את תחושות הרווחה הכלליות. 


ההערכה היא שסביבת היער פולטת פיטונצידים (Phytoncides), כימיקלים טבעיים המיוצרים על ידי צמחים, שיש להם תכונות  אנטי-מיקרוביאליות ואנטי-דלקתיות ששומרות על הצמח. 

נשימה של חומרים אלה במהלך רחצה ביער מחזקת את הגוף וגם את הנפש, מעלה את האנרגיה והחיוניות שלנו, ירידה בהורמוני הסטרס וכן ירידה בחרדה, בדיכאון, בכעס, בעייפות ובבלבול.


״אמבטיית יער״ נמצאה מדעית שמחזקת את הגוף והנפש:

🌳 מעלה את האנרגיה הפיזית והמנטאלית שלנו 

🌳 מורידה את הורמוני הסטרס

🌳מעלה את מצב הרוח ותחושת השמחה

🌳מעלה את היצירתיות

🌳 מורידה קצב לב ואת לחץ הדם

🌳 מחזקת את מערכת החיסון


כמובן ש- Shinrin Yoku לא מחליף טיפול רפואי במידת הצורך, רק מחזק את הגוף והנפש 💜


איילת יושבת בפארק עם מחשב ועובדת. מסביב עצים וטבע
עין חמד

אז צאי יותר לטבע, ליער, למרחבים ירוקים, טיילי, שבי לכתיבה והתבוננות פנימה, מדיטציה, ואפילו קחי את המחשב וצאי לעבוד ביער.


***

בבליוגרפיה:

https://doi.org/10.1073/pnas.1510459112

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20413584

https://environhealthprevmed.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12199-019-0822-8



176 צפיות

Comments


bottom of page